Reportage fra CareWare 2017

Deltagerne misser med øjnene, når forårssolen strejfer dem gennem panoramavinduerne. Klokken er 8; der er morgenmad med hjemmebagte rundstykker og kaffe og udsigt til havn og lagerbygninger. Det er dag ét på CareWare 2017 på DOKK1, Aarhus’ nye bibliotek og medborgerhus og lokomotivet i omdannelsen af industrihavnen til byrum. Her bor også DokkX, Aarhus Kommunes permanente udstilling af velfærdsteknologi.

Der lyder hej og tak for sidst fra flere sider. Kolleger fra alle egne af landet mødes og småsludrer fordelt i grupper i foredragslokalet. Stemningen er afslappet og forventningsfuld. Der venter et par tætpakkede dage med faglige oplæg om alt fra lysterapi og telemedicin til virtual reality og borgerdreven visitation af hjælpemidler, kaldet DokkX på tur. Og så skal der ses, mærkes og afprøves produkter hos de 64 udstillere.

Hos udstillerne er der hektisk aktivitet; folk suser rundt med et rundstykke i den ene hånd og en papkasse i den anden. Der udveksles erfaringer om DOKK1’s underjordiske parkeringsanlæg og af- og pålæsningsmuligheder. En hospitalsseng og en el-cykel med lad køres på plads; små, handy transportkasser foldes ud og bliver til mandshøje udstillingsscenografier, og der tilsluttes strømkabler til hjælpemidler, træningsmaskiner og storskærme. Alt skal være klar, når gæsterne er færdige med morgenmad, velkomst og to faglige oplæg og strømmer ind i udstillingsområdet.

En logistisk udfordring

Velfærdsteknologikonferencen CareWare 2017 er fordelt på fire lokaliteter i Aarhus med hvert sit fokusområde. De knap 300 deltagere er inddelt i 32 grupper, der alle begynder dagens rundtur hos de 64 udstillere samtidig. Alle grupper har tilknyttet en fast guide, der med højt hævet CareWare-flag og myndig tidstagning på mobilen sørger for, at gruppen befinder sig på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Metoden sikrer, at deltagerne når rundt til alt det, de har meldt sig til, og at alle udstillere får 10 minutter med et lyttende, koncentreret publikum til en timet produktpræsentation. Efter en runde, der består af besøg hos fire udstillere, er der 20 minutters ”fri leg” til at høre mere hos de virksomheder, man er mest interesseret i. Flere deltagere fristes til at falde i snak indbyrdes under rundturen, men der er generel enighed om, at den stramme form uden sniksnak er effektiv og fungerer godt.

Tid til fordybelse

“Man kommer godt rundt og får set det hele; her er virkelig en stor variation i produkter”, siger en deltager. “Og man kan bedre bruge tiden i pauserne til at fordybe sig i noget, fordi man allerede har et overblik”, supplerer en anden. Også hos udstillerne er der tilfredshed med modellen. “På mange messer står deltagerne det meste af tiden og snakker indbyrdes ude i gangarealerne. Sådan er det heldigvis ikke her. Her lytter folk, og vi får en dialog i gang.” En udstiller bruger deltagernes spørgsmål til at skærpe sit oplæg. “Hvis én gruppe har spurgt ind til noget bestemt ved vores produkt, sørger jeg for at tage højde for det, når næste gruppe kommer. For hver præsentation lærer jeg noget nyt,”, fastslår en udstiller. Deltagerne kommer igennem to runder om formiddagen á 40 minutter og to runder om eftermiddagen á 40 minutter. Otte udstillingsstande og otte produkter. Behovet for networking og socialt samvær bliver tilgodeset dels til frokost, dels under 20-minutters-pauserne og ved et middagsarrangement om aftenen på dag ét.

Festmiddag med overrækkelse af Borgerpris

Der er dækket op til de flere hundrede CareWare-gæster. Stofduge, foldede servietter, polerede glas, stearinlys og dæmpet belysning. Unge tjenere retter til og an og hilser på de første gæster. Centralværkstedet er DSB’s gamle bygninger, nænsomt sat i stand og nu restaurant med plads til alle omkring de runde borde. CareWare-deltagere og -udstillere indtager lokalet for at spise en tre-retters menu og overvære overrækkelsen af dette års Borgerpris. Der er let lyssej til forret, en mør ribeye med knasende grøntsager og en dessertanretning med kage og is og til kaffen. Der er to glas vin til maden; man skal jo også være frisk til programmet i morgen. Borgerprisens panel med forkvinde Dorthe Laustsen, tidligere rådmand i Aarhus Kommune og nu pensionist, indtager scenen i sin kørestol. Appen tiimo til smartphones til gavn for børn og unge med ADHD har imponeret dommerpanelet og vinder dette års Borgerpris. Og så er der stand-up!

En standupper med CP og kant

Jacob Nossell er 27 år, freelancejournalist med eget mediebureau, og så har han CP. I bagagen har han en stribe successer, herunder teater og tv og et tillidshverv som medlem af Spastikerforeningen. “Dem, der udvikler velfærdsteknologi, skal huske, at handicappede er ligeså forskellige som alle andre. Vi er ikke robotter”, fastslår han. “Jeg er glad for, at jeg lever i en tid med teknologiske muligheder. De spørger, om jeg vil have et hjælpemiddel. Jeg vil bare på de sociale medier og score nogle damer”, griner han. Salen er med, og der grines og klappes, når Jacob Nossell spidder terapeuter og beslutningstagere. Aftenen slutter kl. 22, og CareWare-deltagerne siver ud ad lokalet mod deres respektive overnatningssteder i byen. I morgen går det løs igen med faglige oplæg og stramt tilrettelagte besøg hos udstillerne kun afbrudt af enkelte pauser.

“Man er fyldt op efter to dage med alle de indtryk”, konstaterer en deltager sidst på eftermiddagen på dag to.

“Vi er to kolleger afsted sammen. Nu vil vi tage hjem og endevende alt det, vi har oplevet og finde ud af, hvad der eventuelt kan indgå i nye projekter hos os”, siger en anden.

To svenske deltagere vil kopiere hele CareWare-konceptet i Göteborg.

“Vi kommer igen”, siger flere og uddyber: “CareWare har det nyeste. Det er her, man skal være, hvis man vil følge med i, hvad der sker på velfærdsteknologiområdet”.

På gensyn i Aarhus til CareWare i 2018.
Se videoklip fra CareWare 2017.