HopSpots

I folkeskolen er ADHD og ASF diagnoser, der ses i stadigt større tal. Skolerne arbejder intensivt på at inkludere børnene i den almindelige undervisning. De er ligesom specialskoler på udkig efter nye redskaber. Med den nye folkeskolereform er der samtidig et øget krav til bevægelse i undervisningen, som kan gavne netop børn med diagnoser.

Hopspots er 12 fysiske brikker, der skal skabe bevægelse i arbejdet med grovmotoriske øvelser til børn med blandt andet ADHD og ASF. I samspil med en iPad skal brikkerne sætte fokus på bevægelse og sproglæring. De interaktive brikker har allerede tilhørende øvelser, men man kan også selv indtale/lave øvelser, der er tilpasset det enkelte barn. Der er mange tiltag i retning mod digitale læringsmidler,der understøtter læring, mens man bevæger sig, men Hopspots adskiller sig ved at være mobilt,lydbaseret og til indendørs brug.

Dommernes begrundelse

Et meget fint og gennemarbejdet idéoplæg, som bringer bevægelse og læring sammen. Ideen spænder vidt fra almindelige skoleelever til børn med ADHD og ASF, og vil kunne give højere livskvalitet for denne målgruppe. Konceptet er modulært opbygget og enkelt at udvide. Iværksætteren har selv kompetencer til selve idéudviklingen, og der lægges stor vægt på, at børn inddrages i udviklingen. Ideen har potentiale til at blive en del af en skalerbar  platform, da der er tilsagn fra iværksætteren om løbende at lancere nye spil, og da der allerede er tænkt internationalisering ind i forretningsmodellen.

Blev præsenteret i Fokusområde 3: Tilbage til friheden.